המדריכים האחרונים שלנו

בניית פרגולה למרפסת

הפרגולה היא אביזר המשמש אותנו לאירוח תחת אזור מוצל, והיא מגנה עלינו הן מהשמש והן מהגשם. בישראל משפחות רבות בוחרות להתקין פרגולה מעץ איכותי בעצמן, לחסוך בעלויות ולהנות ממרפסת מקורה שמשמשת אותן למשך שנים רבות. במאמר הבא נציג בפניכם את כל השלבים שבעזרתם תוכלו לבנות לעצמכם פרגולה, מבלי לקרוע את הכיס ולהנות מכל היתרונות שהיא מציעה לנו.

 

שלב א׳ תכנון הפרגולה:

לפני שמתחילים את תהליך הבנייה, חשוב מאוד לחשוב על המטרות שלשמן אנו בונים את הפרגולה ועל התקציב שלנו. ככל שנבחר בעץ איכותי יותר כך המחיר של הפרגולה יעלה בהתאמה. החומרים והכלים אותם יש להכין מראש הם פטיש, עת חפירה, מברגה, סולם, מסור, מקדחה, פלס, ומברשת צביעה. בנוסף, יש להכין מראש ברגים מסוגים שונים ותושבות בהתאם לגודל שבחרתם לבנות את הפרגולה. יש למדוד את השטח הרצוי ולרכוש את החלקים המתאימים.

 

שלב ב׳: הכנת היסודות עבור העמודים

זה השלב החשוב ביותר בתהליך הבנייה. היסודות הם יציקות של בטון, בתוך בורות אותם חופרים באדמה. יש לחפור את הבורות בעומק של 30 ס״מ. היסודות הם מה שישפיע על האיכות של הפרגולה ולכן יש להשקיע בשלב זה. בתוך הבטון צריך להניח את מה שישמש כבסיס לפרגולה ויש לייבש את הבטון 24 שעות לפחות.

סיכום שלב היסודות בקצרה:

  1. סימון המיקום המדויק של הפרגולה ומיקום העמודים.
  2. חפירת בורות בעזרת את חפירה – עומק וקוטר 30 ס״מ.
  3. הכנת הבטון + יציקה.
  4. הכנסת התושבת אל הבטון + יישור התושבות.
  5. ייבוש הבטון.

 

שלב ג׳: בניית העמודים

את העמודים יש לחבר לאלמנטים עשויים ברזל המחברים בין העמוד לקרקע. בנוסף ניתן לבחור בעמודים השקועים בקרקע עצמה. ניתן למרוח את העמודים בחומר מיוחד שיגן עליהם. העמודים הם התומכים במשקל הפרגולה, ולכן חשוב לתכנן את המיקום על פי הגודל שבחרתם לבנות את הפרגולה. הבנייה של העמודים משתנה בהתאם לסוג העץ. לכן אם בחרתם באורן לדוגמא חשוב ליצור עמודים חזקים שיוכלו לשאת את המשקל הגבוה של הפרגולה. לשלב זה נדרשת התייעצות עם בעל מקצוע.

 

שלב ד: התקנת הקורות חיזוק אל קיר המרפסת

יש להשתמש בברגי ג׳מבו מיוחדים. ראשית קודחים חורים בקורה עצמה ומסמנים את המיקום שם נקדח. לאחר מכן, יש להניח את הקורה הרוחבית צמוד לקיר ולסמן דרך החורים את נקודות הקידוח של הקיר. מוודאים שהקורה ישרה ויוצרים שיפוע של בין 2%-4%. בשלב הבא קודים חורים בנקודות שסימנו ומעבירים דרך החורים את הברגים. חשוב לוודא שהכל חזק ויציב. החלק האחרון בשלב זה הוא לחבר את העמודים אל הקורה הרוחבית.

 

שלב אחרון: התקנת קורות הגג

כאן ניתן להפעיל את הדמיון ולבחור את החומר בו אתם מעוניינים לכיסוי הפרגולה. רוב האנשים בוחרים בסנטף או בבמבוק.

את קורות הגג מחברים לקורה הרוחבית, אך קודם יש לחבר את הקורות הקיצוניות באמצעות ברגים של 4 ס״מ. שוב מוודאים שהכל ישר ומקבעים את קורות הגג. מתקינים את התושבות על כל הקורות ומחברים. שוב מוודאים שהכל יציב ופורסים את יריעות הבמבוק או מחברים את הסנטף, תלוי בחומר הקירוי שבחרתם.